søndag den 27. april 2008

Uge 12 – Gaskammeret

Ugen stod i CBRN og idrættens tegn. Mandag startede vi med 4 timer på forhindringsbanen, hvor vi gennemgik de sidste forhindringer, og fik lov at tage halvdelen af banen ud i en kører. Efter et hurtigt bad og noget mad, skulle vi have første lektion i CBRN. Det var en hurtig gennemgang af hvad faget ville komme til at indeholde og lidt general info. Anden CBRN lektion den dag, var vi uden for, hvor vi kontrollerede vores masker, samt lærte, hvordan vi skulle beskytte og forholde os, hvis vi kom ud for et angreb. Alt i alt en dag som var til at overskue, hvor vi til oven i hatten også fik tidligt fri.

Tirsdag lignede stort set mandag. Vi lagde ud med forhindringsbanen, hvor vi dog også brugte lidt tid på håndgranatkast. Efter frokost havde vi igen CBRN, hvor vi trænede inden vi skulle i gaskammeret om onsdagen.

Onsdag startede vi endnu engang med forhindringsbanen. Her skulle vi for første gang prøve at løbe hele banen på en gang. Jeg kom over alle forhindringer, men det var ikke i verdens bedste tid. Jeg var også begyndt at være godt træt i armene, så jeg var alt i alt godt tilfreds. Efter frokost skulle vi over til gaskammeret. Her startede vi med at vente lidt på at første deling havde været inde, og det skulle blive vores tur. Jeg var i første gruppe, så vi var de første som skulle ind. Først gik vi alle samlet ind, og testede at vores masker virkede imod gassen derinde. Da alle havde kontrolleret de kunne trække vejret, gik vi ud, og gjorde klar til vi skulle ind en efter en. Først kom man ind i venterum et, og derefter ind i venterum to, og allerede der kunne man begynde at fornemme gassen. Her stod vi uden maske på. Når der så blev råbt ”næste”, skulle man åbne døren og gå ind i rummet. Så skulle man råbe gas, og derefter sætte sig ned og tage sin maske på, og derefter gøre de efter følgende ting, som at snøre hætte, tage hjelm og handsker på osv. Når man var færdig kom den næste ind, og vi andre skulle stille os i hjørnet, og selvstændigt begynde at påfører os antigaspudder. Da alle var inde, skulle vi lave forskellige øvelser. Vi skulle fx drikke vand og skifte filter på os selv og på andre. Efter det skulle vi have lidt FUT, for at se hvordan det føles. Her skulle vi lave 10 armstrækkere og 5 englehop. Til sidst havde vi konkurrence i, hvem der kunne blive stående i rummet i længst tid uden maske på. Her var jeg den 4 sidste som gik ud, ud af ca. 14 mand.



Torsdag startede vi med delingsførertime, hvor sergenterne havde arrangeret, at vi skulle over og se en leopard 2. Jeg havde dog set en, dengang jeg var til hvervning. Det var dog meget sjovt, dengang de startede den og kørte lidt frem og tilbage. Hvad vi mere lavede den dag, kan jeg ikke helt huske, udover vi fik vores ”dog-tags” og havde noget kasernerengøring mm. Om aftenen havde vi delingsfest. Det var en rigtig sjov aften, som det kan være der kommer nogle røverhistorier om den en anden dag.


Fredag havde vi trods massive tømmermænd idrætsdag. Jeg havde meldt mig på hockey holdet. Vi startede tidligt med at spille vores 2 indledende kampe som vi begge tabte, og så var jeg færdig for den idrætsdag. Så kunne jeg bruge resten af dagen på at heppe på de andre, og vente på at klokken blev 13.30, hvor vi alle skulle ud og løbe 4 km løb. Efter at have set alle de andre spille fodbold, basket, lave tovtrækning og forhindringsbane og en masse andre ting, blev det endelig tid til løb. Da jeg havde ondt i venstre fod, var målet bare at løbe igennem uden pause, og det lykkes. Da alle var i mål, var der præmieoverrækkelse i de forskellige discipliner, og en samlet vinder skulle findes. Da vinderne var fundet skulle spændingen udløses om den samlede sejr, og det blev som ventet 4 HBU, som jo er der, jeg kommer fra. Så chefen var godt tilfredse med os alle sammen, og lovede en øl i løbet af næste uge.


Ingen kommentarer: