lørdag den 8. marts 2008

Uge 5 - Headhunted af forsvaret….

Tiden er efterhånden begyndt at gå hurtigt i det danske forsvar, ellers var det bare denne uge, som var nem at komme igennem. Jeg var i sidste uge blevet valgt til noget hvervning af folk, som har en uddannelse i forvejen. Herinde er en uddannelse som handelsassistent indenfor værktøj åbenbart meget eftertragtet. Den havde endda fået et sejt navn, nemlig en Fixer.

Så mandag skal jeg sammen med de andre ca. 40 andre fra 3 og 4 eskadron, stille til hvervning i et klasselokale, mens de andre skulle på skydebane, så det var jeg noget utilfreds med. Inde til hvervningen var der 2 seniorsergenter som prøvede at logge os, til at få en teknisk stilling i forsvaret. Det var dog hovedsageligt mekanikere, og smede som var tilstede, og de virkede ikke imponerede over lønnen, når de tænkte på de penge de kunne hive hjem i det civile liv. Efter de havde fortalt alt, hvad der var at vide, og vi havde fået en lille rundvisning på værkstedet, fik vi fri. Her var kl. kun 12.15, så det var meget underligt allerede nu, at kunne holde fri. Noget af tiden brugte jeg og en fra stue,n på at gå stille og roligt rundt på kasernen, og kigge lidt. Resten af delingen kom først hjem fra skydebane ved 16.00 tiden, og skulle derefter i gang med at vedligeholde våben.

(Et par billeder fra vores rundtur på Holstebro kaserne)

Tirsdag stod den på de første lektioner i førstehjælp. I løbet af dagen lærte vi bl.a. hvordan man hiver folk ud af en bil på korrekt måde, kunstigt åndedræt, hjertemassage, stabilt og aflåst sideleje og lidt andet. Ellers blev det meste af dagen brugt, på at øve disse ting igen og igen.
Om aftenen havde jeg meldt mig til et arrangement inde i Sportsmaster, hvor man kunne komme op på deres løbebånd, og se hvilken løbesko man skulle have. Så efter 4 gang på løbebåndet, fandt vi frem til de sko, som passede mig bedst, og så blev de købt. Så nu er jeg spændt på, om det giver et bedre resultat på næste Coopertest.

Onsdag skulle vi igen på skydebane, og denne gang var der heldigvis ingen hvervning, så jeg skulle med. Det var en heldags affære, ifølge skemaet fra 8.30 til 22.30. Vi skulle nemlig introduceres til mørkeskydning. Skydningen foregik på skydebanen som ligger på kasernen, så der var heldigvis ikke så langt at gå. Da der kun kan skyde 10 mand af gangen, er der rigtig meget ventetid sådan en dag. De skydninger vi skulle igennem var stående skydestilling, liggende med anlæg på tid, samt liggende med anlæg uden tid i mørke. Og fordi jeg ikke var med i mandags, skulle jeg også have en knælende skydestilling. Det gik nogenlunde med det meste, selvom der var et par trælse misere nogle steder. Især stående skydestilling synes jeg var svær, da man ikke skal stå og sigte i lang tid, før ens arm begynder at ryste. Jeg var heldigvis på det første hold, som var færdig med mørkeskydning, så jeg var tilbage på kasernen og vedligeholde allerede kl. 20.15.

Torsdag stod den igen på hvervning for mit vedkommende. Så mens de andre havde FUT, sad jeg i en bus på vej mod Hvorup kaserne. Efter et lille holdt deroppe, hvor vi bl.a. så en leopard 2, hvor de var ved at skille kanonen ad, drog vi videre i bussen med Hjørring kaserne. Her var vi inde og se våbenmekanikernes værksted, hvor vi så en masse forskellige våben. Til sidst var vi lige ovre og tjekke deres mekanikere del også. Så kl. 14 gik det i bussen hjem af igen mod Holstebro.
Så det må kaldes en slapper dag. Generelt havde ugen været en stor slapper uge, men det skal der jo også være plads til engang imellem. Fredag var jo fridag, så det kunne ikke passe bedre ind.

(Første billede er en Leopard2 fra Hvorup Kaserne, det næste er mig)

Næste uge står på 2 dage med skydning, og 2 dage med førstehjælp, så det skal nok blive fun.

Ingen kommentarer: