fredag den 21. marts 2008

Uge 6 – Første militære sølvmærke

Her lidt forsinket kommer en update fra uge 6.

Mandag var skytdag, så det betød vi skulle i felten og forhåbentligt, fik lov at skyde en masse bønner af. Det skulle vise sig at holde stik. Før vi kunne komme i gang med at skyde, skulle vi selvfølelig have FALKUSE (Funktionering, Ammunition, Lad gevær, Kampvisir, Udrustning, Sløring og Ekstra udstyr.) først. Så efter alt var kontrolleret og sløringen var lagt, skulle vi have en enkel lektion i stillingsskifte i felten. Her lærte vi endnu et godt huskeord KANÆVEJFOSKI (Kommando til ildens ophør, Avertissement, NÆste stilling, VEJ til næste stilling, FOrmation, Sikring og støtte, Klarmeldinger og Iværksættelse.) Ja det er dejligt med sådan nogle huske ord…. NOT!
Da vi havde fået det banket ind i knoppen, skulle vi endelig ud og ”lege”. Vi delte os op i de 3 grupper, og så trænede vi ellers stillingsskifte. Det gik ud på, hvordan man rykker sig fra en position til en anden igennem forskelligt terræn. Det var rigtig skægt, og en af de sjovere øvelsesting. Det at vi i alt fik lov at skyde 7 fyldte magasiner af (28skud i hver), gjorde det heller ikke mindre sjovt J.
Det negative ved at skyde så mange løse skud af, kom så, da vi kom tilbage på kasernen, hvor geværet skulle vedligeholdes, for der var virkelig noget at tage fat på.

Tirsdag lagde vi ud med FUT. Den bestod i dag af ca.1 times terrænløb i skoven, afbrudt af enkelte pauser, hvor forskellige forhindringer skulle forceres.
Efter et ultra kort bad, stod vi igen klar ude i appelgården klar til en hel dag med førstehjælp. Det var med at spidse ørene, for det var allerede om fredagen, den afgørende prøve skulle bestås. Vi lærte bl.a. om tamponering af afrivende lemmer, forbinding af sår, knebelpres, brystkasse-, hoved- og buglæsioner, 4 og 5 mands løft, og en masse andre ting, vi skulle bruge om fredagen.

Onsdag skulle vi igen i felten, og det var her ventetiden for alvor startede. Vi startede med at øve lidt nærkampskydning, og så var det ellers bare i kø. Vi skulle alle sammen igennem 2 handlebaner. Den første var en slags opvarmningsbane for nr. 2. Her gik man, og når man så en skydeskive, skulle man indtage den korrekte skydestilling, og derefter skyde skiven. Der var omkring 8 skiver, så det gik rimelig smertefrit.
Når den bane var klaret, var det i kø igen til bane 2. Her startede det virkelig sjove. Her skulle vi skyde med FX ammunition (en slags splatter ammunition) så man kunne se, hvor man ramte. Samtidig var det på skiver som lagde sig ned, når de blev ramt rigtigt. Så her var man virkelig ude og lege Rambo. Jeg var nr. 7 som skulle igennem banen, så havde ikke vildt lang ventetid. Det gik rimelig godt igennem banen. Det var kun den første skive jeg ikke rigtigt så, men hørte fra mange af de andre, de også havde overset den. Ellers gik det godt, og alle skiver var nede og bide i græsset.
Når man var færdig med handlebane 2, var det tilbage til start punktet og vente. Her var jeg så så ”heldig”, at blive valgt som vagtpost. Så Starup og jeg skulle ud til et vejkryds 500 meter fra, hvor vi skød, og sørge for, ingen gik ind i området. Jeg troede det skulle være en lille vagt, hvor vi blev afløst efter en time eller to, men der tog jeg fejl. Vi endte med at stå der, og glo ud i luften i 3 ½ time. Og det eneste som skete, var en bil som kørte parallelt med os, som den gerne måtte. Så det var fedt.. not!

Torsdag var det tilbage på skolebænken og have de sidste 2 lektioner i førstehjælp, inden de praktiske prøver startede. De sidste 2 lektioner omhandlede varmepåvirkning, ætsning og sygdomme. Da det var gennemgået skulle vi i gang med delkontrol. Det var sådan vi kunne se, hvordan det hele ville komme til at foregå dagen efter. Vi startede med den skriftlige prøve, som var på 20 spørgsmål, med 4 svar muligheder til hver. Det gik ikke vildt godt, fik kun 15 ud af 20.
Efter den skriftlige var det hen på gangen og i kø til de praktiske prøver. Her var 3 stk. En hvor personen havde skåret sig i armen, en hvor personen havde prøvet at hænge sig selv, og den sidste var noget med personen ikke kunne få luft, så man skulle give ham kunstigt åndedræt og hjertemassage i lang tid. Jeg nåede dog aldrig igennem den sidste, for køen var så lang. Nåede dog de 2 andre, hvor jeg fik 20 ud af 20 point i begge. Så det var jeg godt tilfreds med. Da vi var blevet aftrådt var vi nogle som lige var nede og få et par øl. Der var nogen, som valgte at tage i byen, jeg valgte dog at blive hjemme, for at være klar til prøverne om fredagen.

Fredag startede tidligt, rigtig tidligt. Vi skulle stå til appel kl. 06.10 i stedet for kl. 07.10 som vi plejede. Det var for at komme hurtigere i gang, og derved få hurtigere fri. Kl. 6.30 gik vi i gang med den skriftlige prøve. Da tiden var gået, og vi havde afleveret, blev vi ført hen på en gang, hvor vi skulle opholde os resten af dagen, indtil vi skulle igennem de 4 opgaver. Grunden til vi skulle være på gangen, var sådan vi ikke kunne tale med folk som havde været igennem, og derved få en fordel. Da sergenterne manglede momenter, til at spille de tilskadekommende ved de forskellige opgaver, meldte jeg mig, da ingen andre vidste interesse for det. Jeg skulle spille en mand som fik stød. Så det spillede jeg 10-15 gange, så til sidst sad den rimelig godt på rygraden, så der glædede jeg mig til, jeg selv skulle op og prøve. Efter de 15 gange, byttede jeg med en anden, og jeg gik tilbage og stillede mig i kø. Den første jeg kom ind til, var en som havde skåret sig i hånden, den lignede meget den vi havde prøvet i går, så jeg følte mig rimelig sikker på hvad jeg skulle. Nr. 2 var en som havde hængt sig, igen var det nogenlunde som dagen før, så den gik også godt. Så kom nr. 3. Her skulle det forestille en, som var faldet igennem et vindue, og havde skåret sig både i hånden og i maven. Her gik det mindre godt, og dummede mig nogle gange (fandt jeg ud af senere). Den sidste var manden som fik strøm, så den kørte jeg bare på rutinen. Så var jeg færdig, og kunne gå ned og pakke mine ting, og ellers vente på resultaterne kom op på opslagstavlen. Der var kun mit resultat fra den skriftlige som var klar. Den sagde 18 points. Så det var jeg fint tilfreds med, og drømmen og guldmærket levede videre. Guldmærke er 95 til 100 points, sølv er 90 til 94 point og bronze er vist nok 8x til 89.
Da jeg havde pakket mine ting sammen, gik jeg bare hvileløst rundt på gangen sammen med de andre, som også ventede på deres resultat. Efter et kvarters venten kom resultatet endeligt. Total score på 90 point, så hev med nød og næppe et sølvmærke hjem. Af point havde jeg fået 20 i opgave nr. 1 – 2 og 4. Så det var nr. 3, som jeg ikke havde været helt sikker på, hvor pointene var tabt. Den fik jeg kun 12 point i, så det var lidt ærgerligt. Men da vores PL kom og ridsede tingen op for, hvad der kunne trække ned, opdagede jeg en del ting, som jeg havde glemt, så 12 point var nok meget fortjent.

Så glad og lettet over at være bestået smuttede jeg ud i bilen, og kørte hjem til en velfortjent påskeferie.

Uge 8, hvis vi regner uge 7 som ferie, kommer til at virke rigtig spændende. Tirsdag skal vi have knælende og stående skydestilling, og da det ikke gik super godt sidst vi havde det, er jeg klar til at tage revanche. Onsdag, skal vi have kamp i skov, så der skal nok også være gang i den. Torsdag og fredag, skal vi på BSO igen, denne gang i bebyggelse. Den kommer også til at byde på kamp i by og en 10 km march.
Uge 8 kommer sandsynligvis ikke til at byde på weekend, da der er pårørendedag om lørdagen. Så hvis nogen at lyst til at komme, kan i bare kigge forbi. Det starter kl. 08.30.

Ingen kommentarer: