søndag den 2. marts 2008

Uge 4 - MP - Tættere på. Nu!

Så kom jeg til uge 4 i livet i det danske forsvar. Ifølge øvelseslisten tegnede det til at blive en stille og rolig uge, uden for meget march eller skydning.

Det meste af ugen stod i IFO’s tegn (indsættelses i fredsstøttende opperationer mener jeg det betød). Vi startede mandag med at lave en madpakke, og få pakket regntøjet i vores ”negerpatter”, og ellers i rask march ud i felten, hvor vi skulle starte med noget overvågningspatrulje. Det gik ud på at vi skulle gå i vores grupper gennem en bane, hvor vi ville støde på forskellige senariere. Her skulle gruppefører og gevær 1 (gruppeførens højre hånd), så tage stilling til, hvad der skulle ske og få gruppen igennem. De forskellige ting der skete, skulle forestille ting, vi fx kunne støde på, hvis vi blev udsendt til Kosovo. Første senarie vi mødte, var 2 personer, som var oppe og slås. Jeg går næsten sidst i gruppen, så jeg havde lidt svært ved at se, hvad vi foretog os, da min primære opgave var at sikre, så vi ikke blev overrumplet. Men vi fik stoppet slagsmålet og kom videre. Det næste vi stødte på, var 4 grave eller skyttehuller. Her skulle tegnes op, så der kunne skrives rapport når vi kom hjem, og hele tiden skulle der meldes tilbage til basen, hvad vi så og foretog os. Det næste der mødte os var nogle lokale, hvor det skulle forestille at den ene var blevet slået og blødte. Her var det frem med enkeltsmandsforbindingen, og så skulle han lappes sammen igen. Mens vi lavede dette, var det hovedsageligt gruppefører og gevær 1, som var aktive og talte med folkene, mens vi andre mest havde til opgave at sikre gruppen 360. Næste ting fik jeg ikke helt fat på, hvad der skete, men tror det var noget med nogle jægere. Ellers blev vi beskudt af nogle, hvor vi skulle besvare ilden, og ellers rykke tilbage lidt af gangen, mens vi dækkede hinanden. Det sidste vi mødte var nogle lokale, som havde fået lidt for meget vodka, som skulle tales til ro. Da vi var færdige på ruten, var det vores tur til at indtage posterne, og spille de lokale, og så skulle den anden gruppe ud på ruten.
Efter det gik det i march hen til næste post den dag. Her skulle vi lære, hvordan det er at være kontrolpost. Her menes en kontrolpost, som står ved fx vejene i Kosovo og kontrollere(tjekke er kun for bøsser og livgarder som vi siger i JDR. Og hvis vi engang imellem kommer til at sige tjekker, bliver det prompte kommenteret) de lokale og biler for våben, narko osv. Det tog rigtig lang tid, uden jeg synes jeg lærte det vilde. Vi lærte lidt om, hvordan man skal prøve at håndterer forskellige situationer, og hvor de mest alm. gemmesteder for våben er. Efter at have frosset der nogle timer, var det i hurtig march hjem på kasernen og vedligeholde våben, og så have vi fri.

Tirsdag havde vi besøg af MP’erne (militær politiet). De skulle lære os lidt om grøn og blå kæde. Blå kæde, er den man ser politiet laver på Nørrebro, hvor de står side om side med deres skjolde, mens de bliver overdynget med sten. Da vi trænede var det dog kun med træklodser. Det gav dog alligevel et sug i maven, når man ser en træklods på størrelse med en chaussesten komme flyvende lige mod en. Så håber man alligevel skjoldet og hjelmen holder. Grønkæde er hvor man står i sit normale militærtøj med armene rundt om manden ved siden af. Det er uden skjold og hjelm. Det er første kæde, som bliver sat ind ved fredelige demonstrationer osv. først når det begynder at eskalerer, kommer den blå kæde frem. Efter frokost skulle vi på O-march (Orienterings-march). Her skulle alle de gamle spejder færdigheder med at kigge på kort hives frem igen, og så gik det ellers bare derud af, ud i felten. Det var ikke den bedste tur, det regnede, jeg havde ondt i foden og det hele var bare trælst, men da vi var færdige og man fik en varmt bad, gik det noget bedre.

Sådan her så det ca. ud da vi lavede blå kæde.


Onsdag skulle vi, stadig i forbindelse med IFO, have observationspost. Der slap vi for at marchere ud til posten, så det var min første gang i en af forsvarets lastbiler. Da vi var blevet sat af, efter ca. 10 min. kørsel, var vi ved noget som skulle forestille en observationspost fra Kosovo. Der var forskellige bunkere af sandsække, et lille tårn og et bum for indgangen til basen. Her var vi igen delt op i hold, hvor nogen skulle passe basen og andre skulle være lokale, som prøvede på forskellige ting. De lokale prøvede forskellige ting, bl.a. holdt de demonstration foran hovedvagten, en blev skudt og skulle have hjælp, andre prøvede at komme ind på basen og stjæle osv. osv. Så når man var på vagt på basen, var der rigeligt at se til.
Da vi var kommet hjem fra denne øvelse, skulle vi have O-løb. Det foregik lidt ligesom O-marchen i går. Posterne lå dog tættere, og det var meningen vi skulle løbe hele vejen. Der var 10 poster og for mig og min makker – Holstebro – gik det ok. Der var kun lidt problemer med at finde 2 stk, men det lykkes til sidst og vi kom i mål. Tid 1 time. Bedste tid blev sat af en sergent med 25min, og ellers lå det fra ca. 35min og op efter.

Torsdag stod i skolebænkens navn, da vi stort set skulle være indenfor hele dagen. Først havde vi repetitions af panserværnsvåben med skydeøvelser og skydestillinger. Efter en lille time med det, skulle vi ind, og høre om en af forsvaret andre radioer, nemlig RDO 371. Den skulle vi skoles i. Den var noget nemmere end 361’eren som vi lærte om i sidste uge. En sjov ting var at 371’eren var lavet nede på Terma, hvor jeg jo arbejde engang.
Resten af dagen gik stort set med, at høre forskellige folk, tale om forskellige muligheder for job og uddannelse i forsvaret. Fx var MP igen og fortælle. Til sidst kom 2 mænd fra hjemmeværnet og lokkede lidt med, hvad de havde at tilbyde.

Endelig kunne vi se enden på uge 4, for nu var det fredag. Som det efterhånden er ved at være en tradition, har vi et par timers FUT om morgenen. I dag stod den dog ikke på løb i skoven, men derimod på skoling i den militære forhindringsbane. Den må man nemlig ikke prøve, før man er skolet i banen. Vi gennemgik og prøvede de første 10 forhindringer, så nu kan vi øve dem i vores fritid. Ellers havde vi lidt radio igen. Denne gang noget med radioprocedurer og meldingsblanketter. Det var noget med, hvornår man siger skift, slut, modtaget, bekræft, vent og indforstået. Til sidst havde vi lidt om det fonetiske alfabet - Alfa, bravo, charlie osv.
Ellers var der ikke meget tilbage andet end kaserne rengøringen, og så ellers hjem og nye en velfortjent weekend.

Fredag var dog også dagen, hvor jeg var meget meget tæt på at dumme mig meget, og ikke have styr på stumperne. Jeg havde været ovre og bytte mit vasketøj, trøjer, løbebukser osv. Så på et tidspunkt vil jeg lige finde mit ID-kort, og smide i den jakke, jeg skulle have på. Det var dog ingen steder, og jeg kunne bare ikke finde det. Så begyndte jeg at tænke, hvor jeg sidst havde haft det, og det viste sig så at være i de træningsbukser, jeg for 40min siden havde været ovre og bytte. Jeg kigger på klokken som er 13.03 og byttekontoret lukker kl. 13.00. Så jeg løb alt hvad remmer og tøj og min dårlige fod kunne klare, for at se om der stadig var nogen. De var heldigvis ikke helt gået endnu, og alt tøjet var der stadig. Der havde bare været en del flere og bytte tøj efter mig, så jeg måtte lige stå og kigge en masse fremmede folk svedige træningstøj igennem, for at finde mit ID-kort. Det lykkes dog til sidst og finde. Så der var jeg lettet, og kunne med ro i maven gå tilbage til stuen. Det havde ikke været rart at skulle blive på kasernen hele weekenden, fordi jeg havde smidt kortet væk. Så husk det, ha styr på stumperne!

Næste uge lyder til at blive rigtig spændende, vi skal bl.a. 2 gange på skydebane, og have knælende og stående skydestilling samt mørkeskydning. Udover det skal vi også have de første 6 lektioner i førstehjælp. Den bedste ting er dog, vi har fri om fredagen!!!


PS: Hvis nogen har spørgsmål eller kommentarer. Noget I ikke forstår, noget i gerne vil se billeder af, så skriv endelig en kommentar, så skal jeg se, hvad jeg kan gøre.

Ingen kommentarer: